Live at the Savoy!

DSC01111_lr

Photo (c): Leif Laaksonen – Photo Scarecrow

Toissa viikonloppuna, 5.-6.4. 2013, bluesin syke täytti Helsingin Savoy-teatterin. Stompin’ at the Savoy -festivaali toi lavalle monia kansainvälisiä ja kotimaisia huippuluokan muusikoita – ja lauantaina myös tanssija Clyde Wilderin sekä minut hänen tanssiparinaan. Newyorkilainen koreografi ja tanssija Wilder on yhdistyksemme kutsumana vieraana Helsingissä opettamassa ja esiintymässä, sekä työskentelemässä esiintymisryhmämme Helsinki Traditional Jazz Dance Companyn kanssa.

Koko viikonloppu Savoyssa oli taianomainen ja musiikki ensiluokkaista. Perjantain ensimmäinen esiintyjä David Evans Memphisistä pystyi kitaran ja laulun voimin täyttämään koko teatterin. Perjantaina olimme Clyden kanssa paikalla katsojina emmekä esiintyjinä, mutta meidän on tietenkin lähes mahdotonta istua aloillamme, jos kuulemme hyvää tanssimusiikkia. Niinpä meitä harmittikin, että kun Evans kutsui ihmisiä nousemaan ylös ja tulemaan lavan eteen tanssimaan, me istuimme penkkirivin keskellä, ja tuntui hankalalta pyytää kaikkia vieressä istuvia nousemaan ylös. Evansin kehotuksista huolimatta tanssilattia jäi koko hänen konserttinsa ajaksi tyhjäksi. Bändien vaihtuessa vaihdoimme paikkoja käytävän vierelle, jotta meidän olisi helpompi siirtyä tanssimaan silloin, kun musiikki sitä vaatii. Ja kyllä – tanssimista musiikki koko loppuillan ajan vaatikin!

http://www.thecountryblues.com/artist-reviews/dr-david-evans/

Illan toinen esiintyjä, yhdysvaltalainen Tommy Brown yhdessä kotimaisen jump blues -orkesteri Dr. Snout and his Hogs of Rhythm kanssa, tarjosi tanssimusiikkia loistavimmillaan. Tommy Brownilla on takanaan 75-vuotinen ura esiintyjänä ja muusikkona, mikä näkyi hänen uskomattoman vahvana läsnäolonaan lavalla – ja lavan edessä, mihin hän tippui kesken sydäntäsärkevän bluesinsa. Koottuaan itsensä lattialta ja kivuttuaan takaisin mikrofoninsa ääreen, Brown kertoi lavalta putoamisen kuuluvan hänen esitystensä vakiorepertuaariinsa. Muutaman katsojan tempaus taisi kyllä säikäyttää pahanpäiväisesti. Brown piti huolta siitä, että takuulla jää jokaisen katsojansa mieleen, ja päätyy osaksi niitä tarinoita, joita ihmiset esityksen jälkeen kertovat!

Erinomainen oli myös illan kolmas esiintyjä, Demeteria Taylor Blues Band Yhdysvalloista, joka soitti Eddie Taylor Jr:n ja Eddie Shawn kanssa. Lavan vieressä oli hyvin tilaa tanssia vapaasti improvisoiden lindy hopia ja bluesia, ja musiikki oli tanssille luotua.

http://www.tommybrownblues.com/

http://www.myspace.com/hogsofrhythm

http://www.demetriataylorblues.com/fr_home.cfm

Sitten koitti lauantai. Päivä alkoi jo varhain, sillä aamupäivän ohjelmaan kuului Arbiksen Charleston-kurssini, minkä jälkeen tulimme lounaan kautta suoraan teatterille. Lahjakas hiustaiteilija Ane Orue-Etxebarria tuli paikalle loihtimaan 1930-luvun henkisen kampauksen laineineen ja kiehkuroineen. Ihmeellisen illan ihaniin yllätyksiin kuului myös meikkitaiteilija Miia Magia, jonka Helsinki Traditional Jazz Dance Companyn mahtavat tytöt olivat kutsuneet paikalle loihtimaan minulle esiintymismeikit. Olin otettu ja ylpeä, kun sain olla moisen ammattilaistiimin käsiteltävänä! Erityiseksi illan teki myös se, että esiintymisryhmämme taiturimainen puvustaja Anni Laanti oli parahiksi saanut valmiiksi 1930-luvun henkisen esiintymismekkoni, joka pääsi ensimmäistä kertaa parrasvaloihin Savoyn lavalla!

Clyde Wilderin ja minun esitykseni koostui kolmesta tanssista: rytmikkäästä ja ilottelevasta Shim Shamista, jonka omistimme tanssija Al Minnsille, herkästä ja ilmaisuvoimaisesta bluesista sekä akrobaattisesta ja vauhdikkaasta lindy hopista. Tuntui ihanalta tanssia yleisölle, joka alusta asti eli voimakkaasti esityksen mukana taputtaen ja reagoiden.

Kun esityksemme jälkeen tulimme katsomon puolelle tanssimaan, huomasimme riemuksemme, että koko lavan etuosa olikin nyt täynnä väkeä! Tunne oli huikea, koska edeltävien esiintyjien aikana lavan edessä ei näkynyt tanssijoita, ja edellisenäkin iltana meidän lisäksemme tanssilattialle uskaltautui vain muutama tanssija. Ja oli ilahduttavaa, kuinka meille tultiin kertomaan esityksemme innostaneen ihmisiä nousemaan penkeiltään ja tulemaan tanssimaan – juuri sitähän me halusimmekin esityksellämme saada aikaan! Meillä erityinen ilon aihe oli myös nähdä, että ryhmä tanssioppilaitamme oli tullut paikalle lindyhoppaamaan ja esitystämme katsomaan.

Si Cranstounin konsertti tarjosi erinomaista tanssimusiikkia loistavalla sykkeellä ja hienoilla soundeilla. Jokainen kappale inspiroi tanssimaan. Cranstounin konsertin aikana oli hienoa huomata, kuinka muutkin yleisössä tunsivat, kuinka swing, blues ja rhythm ’n’ blues ovat nimenomaan musiikkia, joka on luotu tanssimista varten. Tästä todistuksesi kannattaa katsoa Cranstounin mainio musiikkivideo Coupe de Ville:

http://www.youtube.com/watch?v=eLwmYS9QQDs

http://www.sicranstoun.com/

*** English summary: In April 5th-6th 2013, the Savoy Theater of Helsinki hosted an international blues festival Stompin’ at the Savoy. During the weekend, several great international and Finnish artists appeared on the stage of the Savoy-theater: David Evans (USA), Tommy Brown (USA) together with Dr. Snout and his Hogs of Rhythm (FIN), Demeteria Taylor Blues Band (USA), Si Cranstoun (UK). On Saturday, the program also included a dance performance by Clyde Wilder, and me as his dance partner. Wilder is a dancer and choreographer from New York whom Helsinki Traditional Jazz Dance Society has had the privilege to invite to Helsinki to teach and perform, and to work with our performance group Helsinki Traditional Jazz Dance Company.

On Saturday, before the main performer Si Cranstoun, we performed three dances on the stage: a rhythmical Shim Sham, which we dedicated to dancer Al Minns, an intimate and expressional blues as well as an acrobatic and uplifting lindy hop.

After the performance on stage, when we came back to the audience, we were happy to find the audience had been encouraged to get up from their seats and come to dance in the front of the stage. We were also happy so see several of our dance students among the audience. We joined them, and had a wonderful night dancing to the great sounds and rhythms of Si Cranstoun, whose concert exemplified the fact that swing, blues and rhythm ‘n’ blues are music that were originally made for dancing. (As a case in point, see the above link to the wonderful music video of his song ‘Coupe de Ville’!)

© Malin Grahn

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s