Burlescopolis & Swingbotit

Kevät 2013 käynnistyi Helsinki Traditional Jazz Dance Companyn osalta komeasti osana Helsinki Burlesque Festivaalin kattausta, rinnallaan burleskitaiteen huippuja niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Tarkemmin ottaen ryhmämme kunniatehtävä oli avata koko festivaaliviikonloppu (1.-2.3) perjantain ensimmäisenä numerona.

Jo kuudetta kertaa järjestettävä festivaali kantoi tänä vuonna nimeä Burlescopolis, viitaten Fritz Langin ”Metropolikseen” (1927), ja kuljetti teemallaan elokuvataiteen alkuvuosikymmeniin. Festivaalin eräänlaista suojeluspyhimyksen seppelettä kantoi Helsingin symboli, Kauppatorin laidalla patsasteleva Havis Amanda.

Aikakauden ja Metropoliksen maailman inspiroimana  koreografi Malin Grahn halusi tehdä kunnianosoituksen 1900-luvun alkupuolen elokuvien ja teattereiden tanssitaiteelle sekä liikekielelle, jazztanssin hohdokkaista perinteistä ammentaen niitä samalla luovasti uusintaen. Puvustajamme Anni Laanti sekä modisti-kampauseksperttimme Fiona Timantti loihtivat asumme juuri tätä esitystä ja teemaa silmälläpitäen. Sumuiset flappermeikit taituroi Miia Magia.

Esiripun noustessa seisoi lavalla seitsemän lakanalla verhottua kivettynyttä hahmoa. Pick up herrasmiesten riisuessa lakanat yksitellen, paljastui alta joukko kullanhohtoisia veistoksia, kuin seitsemän art deco Havis Amandaa. Musiikin tahtiin hahmot heräsivät hitaasti eloon, kunnes – pam – yhteisestä iskusta muuttuivat seitsemäksi synkronoiduksi swingbotiksi!

hbfqumma

Esityksen ensimmäinen osa tapahtui 1920-luvun Chorus Girls -kokoonpanojen hengessä, yhdistellen charlestonia ja steppiä. Aikanaan Chorus Girls -ryhmät viihdyttivät niin yökerhoissa kuin teattereissakin, ja heidän taidonnäytteitään näkee myös aikakauden elokuvissa. Näiden kokoonpanojen tanssijat hallitsivat laajan määrän erilaisia perinteisiä jazzsteppejä ja rytmejä; he olivat viehkeitä ja vauhdikkaita, rytmisyyden ja ryhmässä liikkumisen taitureita. Numeromme kumarsi  siis myös noille ryhmille. Musiikin joka ikinen isku oli huomioitu, koko lavaa, samoin kuin seitsemän tanssijattaren kokoonpanoa, käytettiin hyväksi, mutta tilaa jäi synkronoidun liikkeen lisäksi myös yksilöllisyydelle, huumorille ja hulluttelulle.

Toisessa tanssissa Swingbotit matkustivat ajassa jazzin kulta-ajasta 1920-luvulta swingaikakaudelle. Vauhdikas swingnumero luotti perinteisen jazztanssin klassisiin elementteihin, mutta yhdistellen niitä omaperäisellä tavalla, kuten improvisoivaan ja persoonalliseen jazztanssin perinteeseen sopii. Numerossa yhdistyivät tanssiminen yksilönä, parina ja ryhmänä, samoin kuin rytmisen tarkat synkopoinnit, koko lavan täyttävät ryhmäkoreografiat, nopeaan musiikkiin pareittain tanssittu lindy hop, soolo-osuudet sekä akrobaattiset elementit. Esitystä edelsikin melkoinen määrä hientäyteisiä treenejä. Nostojen ja heittojen käyttäminen osana tanssia vaatii harjoittelua keneltä tahansa, mutta pelkistä naisista koostuvalla kokoonpanolla yhteisen ajoituksen ja luottamuksen löytyminen on kaikki kaikessa. Lisäksi numeron kuntoa kohottavaa puolta tehosti osaltaan myös nopea musiikki. Harjoittelu palkittiin, esityksemme päättyi kirjaimellisesti kannat kohti kattoa, ja hymy kasvoillamme kertoi miltä swingbotsydämissä tuntui.

Mutta, se riisuminen. Miksikö ryhmämme, jonka esityksessä päältä lähtivät vain lakanat, oli osana burleskiohjelmistoa – ohjelmistoa, jonka tyyliin, tapoihin ja tarinallisuuteen liittyy vahvasti vaatteiden väheneminen?

Ja kiitollinen vastaus on: koska nykyburleskitapahtumien sateenvarjon alle mahtuva skaala on laaja. Esitysten kirjo on moninainen ja tyylejä on yhtä monta kuin tekijöitään. Niissä yhdistyy historiallisesta burleskiviihteen perinteestä ammentaminen, sen kunnioittaminen, sen varioiminen ja uudistaminen, siihen erilaisten estraditaiteen muotojen sekoittaminen sekä lopulta viihdyttävän, vaikuttavan ja yllättävän shown luominen.
Ottaen huomioon, että aikoinaan 1900-luvun alkupuolen Amerikassa burleskitanssijattaret kiihdyttivät ja viihdyttivät mm. osana varieteeteattereiden ohjelmistoa, sana variety ( = monipuolisuus/ moninaisuus/ vaihtelevuus) kuvaa myös nykyburleskitapahtumia osuvasti. Lisäksi menneen ajan vaudeville- ja verietee-esitykset, visuaalisuus, puvustus sekä eskapistinen lumo inspiroivat nykyburleskiesiintyjiä yhä. Nykyään burleskin nimissä voidaankin nähdä niin stand uppia, nukketeatteria, gorilla-asuja, veitsenheittoa kuin nykytanssiakin.

Ryhmämme ei siis esittänyt varsinaista burleskia, mutta menneistä vuosikymmenistä inspiroitunut, tanssin perinnettä jatkava, populaarikulttuurin vivahteita omaksunut esityksemme sekä asumme toivat oman kullanhohtoisen osansa showkokonaisuuteen. Esitysten yhteisen nimittäjän voisikin paikallistaa ennemmin tietynlaiseen tyylilliseen jatkumoon ja tiettyyn esitystaiteen perinteeseen kuulumiseen kuin siihen, montako vaatepartta lavalle lentää. Jos yhtäkään.

Festivaalilla eri esittävien taiteiden ja kehon hallinnan muotoja edustivat mm.  drag-hahmoinen cyr-rengasakrobaatti Oskar Rask, mongolialainen käärmenainen Khaliuka Narankhuu, Anna Fur Laxis dramaattisen sensuellina ninjakissana, The Baron perinteisen karmaisevalla sideshow’llaan, ihastuttava Finnish Blonde Burlesque Troupe taikurispektaakkelillaan sekä kohtalokkaan kaunis Mr. Pustra musiikkinumeroineen.

Oman ryhmämme lisäksi vuosisadan alkuvuosikymmenistä, art decosta, orientaalin lumosta ja elokuvan estetiikasta inspiraation saaneita olivat mm. Pepper Sparkles Mata Harin aikalaisille kumartavalla numerollaan, Bettie Blackheart ja Frank Doggensteinin Frankensteinin morsian -tarinallaan, Lyalya Bezhetskayan klassisella perhosenkuoriutumisinumerolla ja Xarah Von Den Vielenregen tunnelmallisella kynttelikkötasapainoilullaan.

Klassisen amerikkalaisen, glamourikkaan burleskin lippua kantoi vanhan polven legenda Isis Starr. Hänen livebändin säestämänä improvisoitu numeronsa tihkui sellaista vuosikymmenien tuomaa itsevarmuutta, kokemusta ja karismaa, jollaista ei voi rahalla ostaa.

Kansianvälisen nykyburleskin kärkinimet ja uuden aallon nousuun vahvasti vaikuttaneet Dirty Martini sekä Tigger! olivat ehdottomasti festivaalin odotetuimpia nimiä. Molemmat näyttivät esityksillään sekä olemuksellaan keskisormea kaikelle tavanomaiselle, konventionaaliselle ja turvallisen sievälle. Dirty Martinin klassinen tanssitausta sekä sille irvailu luovat vaikuttavan, perinnetietoisen, yllättävän ja kokeellisen cocktailin. Tigger! puolestaan – noh – tapahtuu.

Tanssijana monitaiteelliselle, huolella tuotetulle ja arvostetulle Helsinki Burlesque Festivaalille osallistuminen oli kokemuksena avaava ja korvaamaton. Viikonlopun aikana huomasimme, kuinka tanssinumerokaan ei tyhjene pelkkään tanssiin – puvustus, meikki, kampaus, lavastus, valaistus sekä esiintyminen lavalla ylipäänsä täydentävät teoksen kokonaisuudeksi. Elämys puolestaan syntyy niistä ystävällisistä, taitavista, uskomattomista ihmisistä, joiden kanssa kokemuksen jaoimme. Muiden esiintyjien, tanssin ammattilaisten sekä eri tyylien edustajien numeroita  näkemällä aisti ja ymmärsi myös tanssin moniulotteisuuden. Kuinka se loppuun asti hiottu pikkusormen liike, viimeistelty ele ja oikealla tavalla ladattu katse voivat räjäyttää pankin. Kuinka toisaalta äärimmäisyyksiin asti hiominenkaan ei aina korvaa luonnollisuutta, spontaaniutta ja aitoutta. Kuinka viehkeys, karisma, ammattimaisuus, huumori ja kepeys tukevat toisiaan. Kuinka ammentaa perinteestä, sitä kunnioittaen, sitä uudistaen ja siihen oman sanomansa tuoden.
Kuinka tärkeää on tanssia.

Teksti: Oona Latto & Malin Grahn

*****

Burleskin historia, sen yhteys jazztanssiin sekä esteettiseen vastakulttuurisuuteen kiehtoo meitä jatkossakin. Suunnitelmissamme onkin mm. laajempi julkaisu tähän blogiin sekä tapahtumaa ensi syksyn ohjelmistoomme – pysy siis kuulolla!

*****

Tule ja näe kuinka Swingbottien tarina jatkuu Ylioppilasteatterin Lyhytteatterifestivaalilla 17.5! Lisää infoa ja aikataulu: https://www.facebook.com/events/526544217387375/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s